Från bloggen...

När utställningen fanns i Angered på Blå Ställets konsthall så besöktes den av förskolläraren/ateljeristan Nina Melén från Varberg. Hon skrev i gästboken om att de på Bokens förskola i Varberg påbörjat ett projekt tillsammans med barnen där de utforskade ljud. Vi har haft lite mejlkontakt och i förra veckan så kom det några veckodokumentationer som beskriver deras ljudprojekt. Där läser jag om vattenljud, instrumentljud, lerljud, röstljud, lövljud, metalliska ljud och en blåsorkester.
Projektets ursprung är barnens glädje och nyfikenhet över att upptäcka olika ljud. Det märks i dokumentationen att det är barnens intresse, nyfikenhet och initiativ som driver projektet framåt. Och det är också tydligt att de vuxna som finns nära barnen hjälper och stöttar dem i deras utforskande av ljud. Blir nästan lite avundsjuk och sugen på att få prova deras sinnesmatta där det går att känna, nudda, trycka och klämma fram olika ljud. Hur ser den ut undrar jag?
Personalen verkar lika nyfikna som barnen och de ställer ”nyfikenhetsfrågor” inför varje veckas utforskande. Kan man känna ljud? och Hur kan vi berika och fördjupa barnens ”ljuderfarenheter” visuellt och estetiskt?
Roligt att få se exempel på hur det går att tillsammans med små barn undersöka ljud i en förskolemiljö. Det finns många möjligheter att ljuda med barnen utan att det blir störande och en farlig ljudmiljö. Att skapa ljud med vatten och lera skadar inte känsliga öron men ger viktig kunskap om material och natur. Hoppas att det är ett projekt som får pågå länge.
Tack till alla barnen på Bokens förskola för att jag fått ta del av dokumentationen av ert ljudprojekt!

Kommentera