Från bloggen...

anknytning-i-forskolan-vikten-av-trygghet-for-lek-och-larandeSommar och ledighet är slut och det är många små som ska börja på förskolan. Ny miljö, nya vuxna och många nya kompisar betyder mycket nya intryck att sortera och bearbeta. Många ska kanske för första gången klara sig utan sina föräldrar under längre perioder. Dessutom håller de fortfarande på att försöka komma underfund med sin omvärld och sig själva. För att deras lärande ska fungera så bra som möjligt behöver de kunna slappna av och få ägna sig åt sitt utforskande och undersökande. Därför är det viktigt att starten på förskolan blir så bra som möjligt.
Boken Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande berättar om anknytningsteorin och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag. Det är en av Kan själv!´s förebilder, Anders Broberg som tillsammans med Malin Broberg och Birthe Hagström skrivit boken.

När små barn besöker Kan själv! utställningarna blir det ofta tydligt hur viktigt det är för barnen att tryggheten finns för att de ska kunna, våga och vilja ge sig ut på sina forskningsexpeditioner. Om de medföljande vuxna hela tiden är i rörelse i rummet och pratar med varandra blir barnen mindre aktiva och utforskande. De vill ha de vuxna stilla på golvet, de vill veta var de finns och känna att de är tillgängliga så att de lätt kan få bekräftelse på det de gör. Om de måste lägga en massa energi på att försöka hålla reda på de vuxna och pocka på deras uppmärksamhet blir det svårt för barnen att kunna ägna sig åt sin undersökande lek.

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/kulturi1/domains/kansjalvbloggen.se/wp-content/themes/wp_ks/part-related-posts.php on line 8

Kommentera